Maar liefst 87% van de 65-plussers maakt zich zorgen over de toekomst van het openbaar vervoer in Nederland. Dat blijkt uit een peiling van ouderenorganisatie ANBO-PCOB onder 7.863 senioren. De bezorgdheid is groot, vooral vanwege de voorgenomen bezuinigingen op het OV door het inmiddels gevallen kabinet van VVD, NSC, PVV en BBB. Hoewel dit kabinet niet meer regeert, zijn de plannen nog altijd niet van tafel.
De gevolgen van deze bezuinigingen zijn volgens de ondervraagden ingrijpend. Bijna tweederde van de senioren verwacht persoonlijke gevolgen als kaartjes duurder worden of het aanbod aan bussen en treinen afneemt. Voor 57% is het OV een belangrijke levenslijn: zij zijn in meer of mindere mate afhankelijk van bus, tram of trein voor ziekenhuisbezoek (39%), sociale contacten (49%) en dagelijkse boodschappen (25%).
Directeur-bestuurder van ANBO-PCOB, Anneke Sipkens, roept de politiek op tot actie: “De toegankelijkheid van zorg en sociale contacten is essentieel. Bezuinigen op het OV raakt een grote, kwetsbare groep mensen. Investeer in plaats daarvan in bereikbaarheid.”
Ook de betaalbaarheid is nu al een probleem: twee op de drie senioren vinden het OV te duur. Bij ouderen met een smalle beurs stijgt dit zelfs tot 92%. Vooral mensen zonder rijbewijs of met een laag inkomen verwachten zwaar getroffen te worden. Tegelijk zegt 62% van de 65-plussers vaker gebruik te maken van het OV als het goedkoper of gratis zou zijn.
Met de verkiezingen op komst brengt ANBO-PCOB de zorgen van senioren onder de aandacht van de politiek. Samen met Reizigersvereniging Rover roept de organisatie haar achterban op de petitie tegen de OV-bezuinigingen te tekenen. Deze is inmiddels al bijna 8.000 keer ondertekend.










