Foto: Hans Brouwers (HABROFOTOGRAFIE)
Op woensdagavond 1 april is de nieuwe gemeenteraad van Bergen NH officieel geïnstalleerd. Alle 21 raadsleden legden de eed of belofte af en starten daarmee hun nieuwe raadsperiode.
Tijdens de installatie zijn ook de plaatsvervangend voorzitters benoemd. Mevrouw Grooteman is aangesteld als eerste plaatsvervangend voorzitter en de heer Van den Busken als tweede. Daarnaast zijn raadsleden en burgercommissieleden verdeeld over commissies, werkgroepen en klankbordgroepen. De avond werd afgesloten met een groepsfoto van de nieuwe raad.
Zetelverdeling
De zetelverdeling in de nieuwe gemeenteraad is als volgt:
- Ons Dorp – 7 zetels
- KIES Lokaal – 4 zetels
- GroenLinks/PvdA – 4 zetels
- D66 – 2 zetels
- VVD – 2 zetels
- CDA – 2 zetels
Start formatieproces
Na de installatie start direct het formatieproces. Op donderdag 2 april beginnen de verkenningsgesprekken onder leiding van verkenner Michel Rog.
De verkenner spreekt met alle fracties over:
- de gewenste bestuursvorm
- belangrijke inhoudelijke thema’s
- mogelijke samenstelling van het college
Op basis van deze gesprekken wordt onderzocht of er draagvlak is voor een raadsbreed akkoord of een meerderheidscoalitie. De verkenningsfase wordt afgerond met een verslag, waarna de gemeenteraad het vervolg bepaalt.










