Met het tekenen van de koopovereenkomst op 2 maart 2026 hebben de Gemeente Bergen en Stichting Dorpshuis Egmond-Binnen een belangrijke stap gezet richting de nieuwbouw van Dorpshuis De Schulp en de renovatie van de naastgelegen sporthal. Hiermee wordt gewerkt aan een toekomstbestendig dorpshuis dat een centrale rol blijft spelen in het dorp.
Meer maatschappelijke functies samen
De nieuwbouw van De Schulp maakt deel uit van een groter plan om aan de rand van Egmond-Binnen een bruisend dorpshart te creëren. Op deze locatie komen meerdere maatschappelijke functies samen, waaronder het dorpshuis, een gezondheidscentrum en jongerencentrum JOEB. Daarnaast wordt de openbare ruimte opnieuw ingericht met plek voor spelen, sporten en recreatie.
Het nieuwe dorpshuis blijft een plek voor cultuur, sociale activiteiten en evenementen. Omdat de stichting de nieuwbouw niet zelfstandig kan financieren, heeft de gemeente het dorpshuis aangekocht. Met afspraken over beheer en exploitatie door de stichting ontstaat zo een stabiele financiële basis voor de toekomst.
Belangrijke stap voor het dorp
Wethouder Ernest Briët noemt de overeenkomst een belangrijke mijlpaal. Met de aankoop kan de gemeente officieel starten met de nieuwbouw en renovatie, zodat de rol van het dorpshuis voor de lange termijn wordt veiliggesteld.
De benodigde vergunningen zijn inmiddels verleend en Pronk Bouw B.V. zal de bouw van het nieuwe dorpshuis en de renovatie van de sporthal uitvoeren.
Toekomst van De Schulp verzekerd
Ook voorzitter Maarten Gozeling van Stichting Dorpshuis Egmond-Binnen spreekt van een bijzonder moment. Volgens hem is er jarenlang gewerkt aan plannen om De Schulp te vernieuwen, te verduurzamen en uit te breiden. In de loop van het proces sloten ook andere organisaties en voorzieningen aan.
Met de nieuwe plannen wordt de toekomst van De Schulp volgens het bestuur voor de komende dertig jaar veiliggesteld als ontmoetingsplek voor inwoners van Egmond-Binnen.










