De nieuwbouw van Integraal Kindcentrum De Kiem is opnieuw een belangrijke stap dichterbij gekomen. Op 20 november ondertekenden Stichting Blosse en de gemeente Bergen een bestuursovereenkomst waarin afspraken zijn vastgelegd over de financiering, planning en het verdere proces. De bouw start in 2027, en de oplevering staat gepland voor 2028.
De Kiem krijgt een nieuw gebouw aan de Prinses Marijkelaan 1 in Egmond aan den Hoef. De gemeenteraad bepaalde in juni 2024 dat deze locatie het meest geschikt is. Het huidige gebouw wordt gesloopt en het terrein wordt bouwrijp gemaakt voor de nieuwbouw. Tijdens de bouwperiode verhuizen de leerlingen tijdelijk naar het voormalige gebouw van basisschool De Boswaid, aan de Guyotte van IJsselsteinlaan 34. Vanaf de zomervakantie van 2026 wordt het pand hiervoor gereedgemaakt. Na voltooiing van de nieuwbouw verhuist De Kiem terug naar de Prinses Marijkelaan.
De gemeenteraad stemde op 6 november in met de aanvullende financiering voor school en kinderopvang. In de bestuursovereenkomst zijn de randvoorwaarden vastgelegd die nodig zijn om het nieuwe kindcentrum te realiseren.
Wethouder Marco Wiesehahn-Vrijman (Onderwijs) benadrukt het belang van een zorgvuldig ontwerp en een toekomstbestendige voorziening:
“In deze cultuurhistorisch waardevolle omgeving willen we een kwalitatief hoogwaardig kindcentrum mogelijk maken. Modern, duurzaam en uitstekend passend in deze unieke omgeving. Met deze overeenkomst zetten we opnieuw een belangrijke stap om dat te realiseren.”
Ook Remco Prast, bestuurder van Blosse, is verheugd:
“We zijn blij dat we deze mijlpaal samen hebben bereikt. De nieuwe Kiem wordt een fijne, inspirerende plek waar kinderen kunnen leren, spelen en groeien. We kijken uit naar de opening in 2028.”
Meer informatie over het project is te vinden via de website van Blosse.










