Isolatiesubsidie in Bergen weer geopend – vanaf 1 januari nog gunstiger

9 december 2025 | Gemeente Bergen, Gemeente Nieuws

Huiseigenaren in de gemeente Bergen kunnen sinds 1 december weer gebruikmaken van de isolatiesubsidie. Door het faillissement van uitvoeringsorganisatie Winst uit je woning was het tijdelijk niet mogelijk om een aanvraag in te dienen, maar de gemeente heeft inmiddels stappen gezet om de regeling zelf uit te voeren. Hierdoor kunnen inwoners in december opnieuw subsidie aanvragen op basis van de bestaande voorwaarden.

Oorspronkelijk zou de gemeente vanaf 1 januari 2026 de afhandeling van subsidieaanvragen voor woningisolatie overnemen, tegelijk met de invoering van een vernieuwde subsidieregeling. Door de ontstane situatie is die overgang naar voren gehaald. Dat betekent dat inwoners nu weer terechtkunnen voor ondersteuning, terwijl de gemeente achter de schermen werkt aan een soepele overgang naar het nieuwe beleid.

Nieuwe, ruimere subsidieregeling vanaf 1 januari

Vanaf 1 januari wordt de regeling aanzienlijk verruimd. Zo stijgt de WOZ-grens naar € 677.000 en tijdelijk zelfs naar € 727.000, waardoor meer woningen in aanmerking komen. Het subsidiebedrag voor één isolatiemaatregel gaat omhoog van € 1.200 naar € 2.000. De regeling geldt voor diverse maatregelen, zoals glas-, gevel-, vloer-, dak- en zolderisolatie. Facturen vanaf 1 juli 2025 vallen onder de nieuwe regeling. Voor facturen van vóór die datum blijft de oude regeling van toepassing.

Gevolgen faillissement Winst uit je woning

Het faillissement leidde tot onzekerheid bij inwoners, maar lopende aanvragen blijven gewoon in behandeling. Nieuwe aanvragen verlopen nu rechtstreeks via de gemeente. Daarmee is de continuïteit gewaarborgd.

Wethouder Ernest Briët: “Fijn dat inwoners weer terechtkunnen”

Wethouder verduurzaming Ernest Briët benadrukt het belang van een soepele terugkeer van de subsidie:
“Het is vervelend dat inwoners tijdelijk geen subsidie konden aanvragen. Gelukkig hebben we dit snel opgelost. Bovendien wordt de regeling vanaf 1 januari nog gunstiger. Kijk vooral op klimaatplein.bergen-nh.nl/isolatie om te zien of u in aanmerking komt.”

28 juni: Adelbertfeest 2026: eeuwenoude traditie verbindt geloof, natuur en ontmoeting

Op zondag 28 juni wordt op de Adelbertusakker het jaarlijkse Adelbertfeest gevierd. Met de Vogeltjesmis, een grote eucharistieviering, muziek van Eensgezindheid en een koffieconcert bij de abdij staat Egmond-Binnen stil bij een eeuwenoude traditie die al meer dan 1300 jaar voortleeft.

28 juni: Eensgezindheid luidt de zomer muzikaal in met twee gratis zomerconcerten

Muziekvereniging Eensgezindheid Egmond-Binnen luidt de zomer in met twee gratis concerten. Op 28 juni klinkt muziek in de Abdijtuin en op 2 juli op ’t Brinkie. Het opleidingsorkest en fanfareorkest zorgen onder leiding van Liesbeth Zonneveld voor een sfeervol zomerprogramma.

26 juni: Galerie De Kapberg presenteert ‘Oorsprong’: een zoektocht naar ruimte, rust en verbeelding

Galerie De Kapberg presenteert van 26 juni tot en met 9 augustus de expositie ‘Oorsprong’. Drie kunstenaars tonen schilderijen en sculpturen waarin ruimte, verstilling en verbeelding centraal staan. De feestelijke opening vindt plaats op zondag 28 juni om 15.00 uur.

6 juli: Start van de 9 zomeravondconcerten in de Agneskerk

De Zomeravondconcerten keren terug naar de Oud-Katholieke Ste. Agneskerk in Egmond aan Zee. Maar liefst negen maandagavonden lang verzorgen gerenommeerde organisten bijzondere concerten. De reeks start op 6 juli en eindigt op 31 augustus met een sfeervol slotconcert bij kaarslicht.

4 juli: Zomer-zolderverkoop in het Sint Liobaklooster voor verduurzaming gastenverblijf

Op zaterdag 4 juli organiseert het Sint Liobaklooster in Egmond-Binnen een grote zomer-zolderverkoop. De opbrengst komt ten goede aan de verduurzaming van het gastenverblijf. Bezoekers kunnen bijzondere spullen ontdekken, van meubels en muziekinstrumenten tot wandtapijten en handwerkmaterialen.

27 juni: Uit in Binnen sluit eerste seizoen feestelijk af in De Schulp

Uit in Binnen sluit op zaterdag 27 juni het eerste seizoen af met een gevarieerde culturele avond in Dorpshuis De Schulp. Met poëzie, verhalen, muziek, spoken word en een open podium belooft het een inspirerende en gezellige afsluiting van een succesvol seizoen te worden.

Jeugdviswedstrijd op 27 juni: gratis deelname en prijzen voor iedereen!

De Jeugdviswedstrijd vindt plaats op 27 juni van 14:00 tot 15:30 uur bij de Slotgracht. Kinderen t/m 15 jaar doen gratis mee en winnen altijd een prijs. De prijsuitreiking is bij Proeverij Egmondi. Mis het niet!

Ander nieuws uit de drie Egmonden

Lokale adverteerders




×