Huiseigenaren in de gemeente Bergen kunnen sinds 1 december weer gebruikmaken van de isolatiesubsidie. Door het faillissement van uitvoeringsorganisatie Winst uit je woning was het tijdelijk niet mogelijk om een aanvraag in te dienen, maar de gemeente heeft inmiddels stappen gezet om de regeling zelf uit te voeren. Hierdoor kunnen inwoners in december opnieuw subsidie aanvragen op basis van de bestaande voorwaarden.
Oorspronkelijk zou de gemeente vanaf 1 januari 2026 de afhandeling van subsidieaanvragen voor woningisolatie overnemen, tegelijk met de invoering van een vernieuwde subsidieregeling. Door de ontstane situatie is die overgang naar voren gehaald. Dat betekent dat inwoners nu weer terechtkunnen voor ondersteuning, terwijl de gemeente achter de schermen werkt aan een soepele overgang naar het nieuwe beleid.
Nieuwe, ruimere subsidieregeling vanaf 1 januari
Vanaf 1 januari wordt de regeling aanzienlijk verruimd. Zo stijgt de WOZ-grens naar € 677.000 en tijdelijk zelfs naar € 727.000, waardoor meer woningen in aanmerking komen. Het subsidiebedrag voor één isolatiemaatregel gaat omhoog van € 1.200 naar € 2.000. De regeling geldt voor diverse maatregelen, zoals glas-, gevel-, vloer-, dak- en zolderisolatie. Facturen vanaf 1 juli 2025 vallen onder de nieuwe regeling. Voor facturen van vóór die datum blijft de oude regeling van toepassing.
Gevolgen faillissement Winst uit je woning
Het faillissement leidde tot onzekerheid bij inwoners, maar lopende aanvragen blijven gewoon in behandeling. Nieuwe aanvragen verlopen nu rechtstreeks via de gemeente. Daarmee is de continuïteit gewaarborgd.
Wethouder Ernest Briët: “Fijn dat inwoners weer terechtkunnen”
Wethouder verduurzaming Ernest Briët benadrukt het belang van een soepele terugkeer van de subsidie:
“Het is vervelend dat inwoners tijdelijk geen subsidie konden aanvragen. Gelukkig hebben we dit snel opgelost. Bovendien wordt de regeling vanaf 1 januari nog gunstiger. Kijk vooral op klimaatplein.bergen-nh.nl/isolatie om te zien of u in aanmerking komt.”










