Mobiliteitsbeleid Gemeente Bergen en de inzet van de Belanggroep: Iedereen doet mee.

24 oktober 2024 | Iedereen doet mee, Welzijn

Naar aanleiding van het stukje in Dorpsgenoten over de verbetering van de provinciale weg N 512, willen we graag de aandacht vestigen op de grote inzet van de Belangengroep “Iedereen doet mee in de Egmonden”.

We zijn een groep inwoners, die een beperking hebben en die samen met de Renske de Vreede van de Adviesraad Sociaal Domein en met Nicole Zwartelé, onze gebiedsregisseur van de gemeente alle ontwikkelingen in de Egmonden volgen en met name de ontwikkelingen, die consequenties hebben voor de toegankelijkheid voor alle inwoners. We dringen er steeds op aan, zoals ook in het VN-verdrag voor gehandicapten staat om ervaringsdeskundigen te betrekken. Door het ondertekenen van het VN-verdrag Handicap verplicht de Nederlandse overheid zich om mensen met een beperking en hun vertegenwoordigende organisaties in de gelegenheid te stellen actief betrokken te zijn bij de besluitvormingsprocessen over beleid en programma’s. Het verbaast ons, dat sommige mensen bij de gemeente nooit van dit verdrag hebben gehoord.

In een eerdere Dorpsgenoten hebben we al een stukje geschreven over een wandeling met Wethouder Briët om hem te laten ervaren wat het betekent om gebruik te moeten maken van een rolstoel, wat het betekent om slechtziend te zijn. Ook inwoners, die met een scootmobiel rijden of met een kinderwagen lopen, kunnen baat hebben bij onze adviezen.

Hoe belangrijk het is om al bij de start van plannen ervaringsdeskundigen te betrekken bleek ook al uit het stukje over het invalidentoilet bij de Hortus in Alkmaar, dat in juli in Dorpsgenoten is verschenen.

We timmeren dus aardig aan de weg, maar steeds blijkt hoe moeilijk de plannenmakers het vinden om inwoners en vooral inwoners met een beperking te betrekken. We snappen dat echt niet. We geven gratis handige en creatieve tips om het bewegen door de Egmonden

voor alle inwoners te vergemakkelijken en vooral voor inwoners met een beperking. Het rare is ook (zie het stukje over de Hortus in Alkmaar), dat als aanpassingen later noodzakelijk zijn het veel duurder wordt dan als er meteen rekening mee wordt gehouden.

Twee leden van onze groep hebben al een tijd geleden uitgebreid gesproken met Jeroen Olthof, ook genoemd in het bovengenoemde artikel en hem ook daadwerkelijk de situatie laten zien/meemaken.  We hebben een foto toegevoegd, waar te zien is, dat ook de inwoners zelf ietsje meer rekening kunnen houden met inwoners, die zich wat minder makkelijk bewegen. Een auto, weliswaar op een parkeerplaats, maar zo groot, dat de halve stoep geblokkeerd is. Vraag me altijd af of die dan een bekeuring krijgen.  Ik heb ook wat foto’s gemaakt van overhangende struiken, reclameborden etc., die in de weg staan.

Sommige leden van de groep zijn gehandicapt geworden door bijvoorbeeld een ongeluk. Zij zeggen, dat zij zich voorheen ook niet bewust waren van lastige dingen voor mensen met een beperking, die eigenlijk heel simpel op te lossen zijn. Daarom plaats ik die foto’s niet (te herkenbaar), maar we vragen wel of alle inwoners even willen kijken of zij de stoepen ook toegankelijk houden voor rollende vervoermiddelen.

 

Mobiliteitsvisie

De gemeente Bergen heeft ongeveer een jaar geleden een bureau ingehuurd om het mobiliteitsbeleid te verbeteren. Veel inwoners hebben de enquête daarover ingevuld. En onze belangengroep heeft natuurlijk onmiddellijk haar diensten aangeboden.

Soms lijken er tegenstrijdige belangen te zijn, zoals bijvoorbeeld een aantal wegen aan een maximaal snelheid van 30 km te binden. Of straten met “auto te gast”. Ook het vele toeristische verkeer kan de inwoners behoorlijk storen, maar zijn voor de inwoners of hotels, die van toerisme “leven” weer essentieel. Transferia lijken nog niet te werken.

We denken, dat het veel meer een kwestie van wennen is, dan dat er echt tegenstrijdige belangen zijn. Inwoners moeten zich realiseren, dat ook zij straks afhankelijk kunnen zijn van een rollator, scootmobiel of rolstoel. Ook voor ouders, die met een wandelwagen lopen is het belangrijk.

 

Realistisch

En tenslotte, ook om een (voor)oordeel uit de weg te nemen. Mensen met een beperking zijn ook realistisch. Zij weten heel goed, dat niet alles kan, maar ook dat er veel meer kan als ervaringsdeskundigen op tijd ingeschakeld worden en er ook binnen gemeentelijke diensten en met de provincie goed afgestemd wordt.

 

Namens de Belangengroep Iedereen doet mee in de Egmonden

Renske de Vreede

 

28 juni: Adelbertfeest 2026: eeuwenoude traditie verbindt geloof, natuur en ontmoeting

Op zondag 28 juni wordt op de Adelbertusakker het jaarlijkse Adelbertfeest gevierd. Met de Vogeltjesmis, een grote eucharistieviering, muziek van Eensgezindheid en een koffieconcert bij de abdij staat Egmond-Binnen stil bij een eeuwenoude traditie die al meer dan 1300 jaar voortleeft.

28 juni: Eensgezindheid luidt de zomer muzikaal in met twee gratis zomerconcerten

Muziekvereniging Eensgezindheid Egmond-Binnen luidt de zomer in met twee gratis concerten. Op 28 juni klinkt muziek in de Abdijtuin en op 2 juli op ’t Brinkie. Het opleidingsorkest en fanfareorkest zorgen onder leiding van Liesbeth Zonneveld voor een sfeervol zomerprogramma.

26 juni: Galerie De Kapberg presenteert ‘Oorsprong’: een zoektocht naar ruimte, rust en verbeelding

Galerie De Kapberg presenteert van 26 juni tot en met 9 augustus de expositie ‘Oorsprong’. Drie kunstenaars tonen schilderijen en sculpturen waarin ruimte, verstilling en verbeelding centraal staan. De feestelijke opening vindt plaats op zondag 28 juni om 15.00 uur.

6 juli: Start van de 9 zomeravondconcerten in de Agneskerk

De Zomeravondconcerten keren terug naar de Oud-Katholieke Ste. Agneskerk in Egmond aan Zee. Maar liefst negen maandagavonden lang verzorgen gerenommeerde organisten bijzondere concerten. De reeks start op 6 juli en eindigt op 31 augustus met een sfeervol slotconcert bij kaarslicht.

4 juli: Zomer-zolderverkoop in het Sint Liobaklooster voor verduurzaming gastenverblijf

Op zaterdag 4 juli organiseert het Sint Liobaklooster in Egmond-Binnen een grote zomer-zolderverkoop. De opbrengst komt ten goede aan de verduurzaming van het gastenverblijf. Bezoekers kunnen bijzondere spullen ontdekken, van meubels en muziekinstrumenten tot wandtapijten en handwerkmaterialen.

27 juni: Uit in Binnen sluit eerste seizoen feestelijk af in De Schulp

Uit in Binnen sluit op zaterdag 27 juni het eerste seizoen af met een gevarieerde culturele avond in Dorpshuis De Schulp. Met poëzie, verhalen, muziek, spoken word en een open podium belooft het een inspirerende en gezellige afsluiting van een succesvol seizoen te worden.

Jeugdviswedstrijd op 27 juni: gratis deelname en prijzen voor iedereen!

De Jeugdviswedstrijd vindt plaats op 27 juni van 14:00 tot 15:30 uur bij de Slotgracht. Kinderen t/m 15 jaar doen gratis mee en winnen altijd een prijs. De prijsuitreiking is bij Proeverij Egmondi. Mis het niet!

Ander nieuws uit de drie Egmonden

Lokale adverteerders




×