Een mijlpaal die gevierd mag worden: Gymvereniging Achilles ontving zaterdag de Koninklijke Erepenning ter ere van haar 100-jarig bestaan. De onderscheiding werd uitgereikt door burgemeester Jaap Bond, die de penning overhandigde aan Peter van Balen (initiatiefnemer van de aanvraag) en Atie van der Steen, het langst aangesloten lid van de vereniging.
De Koninklijke Erepenning is een bijzondere onderscheiding die enkel wordt verleend aan organisaties met een uitzonderlijke staat van dienst en maatschappelijke betekenis. Met deze erepenning spreekt de Koning zijn waardering uit voor de inzet en betekenis van Gymvereniging Achilles voor de gemeenschap.
Al sinds 1925 speelt Achilles een belangrijke rol in het sportieve en sociale leven van de Egmonden. Met een breed aanbod aan gymnastiek- en turnactiviteiten weten zij jong en oud op een toegankelijke manier in beweging te brengen. De vereniging biedt een veilige, inclusieve omgeving waar plezier en sportiviteit hand in hand gaan — en waar talent zich op eigen tempo kan ontwikkelen.
Burgemeester Bond sprak zijn lof uit over de indrukwekkende bijdrage van de vele vrijwilligers die de ruggengraat vormen van Achilles: “Dankzij hun tomeloze inzet is deze vereniging al een eeuw lang een stabiele, verbindende kracht binnen de gemeenschap. De Koninklijke Erepenning is een waardige erkenning voor deze inzet en het blijvende belang van de vereniging voor alle drie de Egmonden.”
Met dit bijzondere ereteken wordt een eeuw sportplezier, gemeenschapszin en toewijding feestelijk bekroond — en wordt Gymvereniging Achilles aangemoedigd om ook in de toekomst een sportieve pijler in de regio te blijven.










