Gemeente Bergen zet volgende stap in Warmteprogramma

19 maart 2025 | Gemeente Nieuws

De gemeente Bergen werkt aan een toekomstbestendige en duurzame energievoorziening. Een belangrijke stap hierin is het Warmteprogramma, waarin staat hoe de gemeente per gebied overstapt op duurzamere manieren van verwarmen de komende jaren. Hiermee legt zij vast hoe te bereiken dat alle woningen in de gemeente in 2050 aardgasvrij zijn. Dat is een doelstelling die is vastgelegd door het Rijk. Het college van burgemeester en wethouders stelde vorige week het concept Warmteprogramma vast.

 De manier waarop we onze huizen verwarmen, verandert de komende jaren. Nederland heeft in het Klimaatakkoord afgesproken in 2050 aardgasvrij te zijn. Dit betekent dat gemeenten de opdracht hebben om een plan te maken voor de overstap naar duurzamere warmtebronnen. Dat is het Warmteprogramma. “Samen met onze inwoners zetten we stappen richting een duurzame toekomst. Wij gaan gezamenlijk per wijk aan de slag om op termijn alle woningen in onze gemeente aardgasvrij te maken”, aldus wethouder Ernest Briët.

Wat staat er in het Warmteprogramma?
In het Warmteprogramma staat hoe de gemeente Bergen, stap voor stap, minder afhankelijk wordt van aardgas. In het programma staan de gebieden waar de gemeente de komende jaren gaat starten met het opstellen van uitvoeringsplannen op gebiedsniveau. Deze planning is gebaseerd op data over de sociale, technische en economische situatie in die buurten, en in samenspraak met stakeholders totstandgekomen zoals Liander, Kennemer Wonen, Coöperatie Bergen Energie en bestaande inwonersinitiatieven gericht op aardgasvrij wonen. Bij het opstellen van dergelijke plannen wordt – samen met inwoners en andere betrokkenen – in kaart gebracht wat nodig is om in dat gebied de stap te zetten naar een duurzame energievoorziening. Veelal zal de keuze in de gemeente Bergen vallen op een all-electric oplossing met een warmtepomp. De komende jaren worden uitvoeringsplannen gemaakt voor verschillende wijken in de gemeente Bergen.

Hoe verloopt het besluitvormingsproces?
Het college van burgemeester en wethouders heeft het concept Warmteprogramma voor Bergen vastgesteld en legt dit ter consultatie voor aan de gemeenteraad. Op 3 april is er een Raadsinformatieavond over dit onderwerp, op 10 april wordt het besproken in de raadscommissie en op 17 april in de gemeenteraad.

Na bespreking in de raadscommissie worden eventuele opmerkingen, suggesties en ideeën verwerkt en wordt het als ontwerp Warmteprogramma voorgelegd aan het college. Na goedkeuring door het college wordt deze ontwerpversie zes weken ter inzage gelegd, zodat inwoners en belanghebbenden hierop kunnen reageren. Daarna stelt het college het Warmteprogramma definitief vast.

Inwoners en ondernemers betrokken
De gemeente vindt het belangrijk dat inwoners en ondernemers goed worden meegenomen in de overstap naar duurzame warmte. Daarom wordt er op verschillende manieren informatie gedeeld en kunnen mensen meedenken over de plannen. Zo was er een enquête onder inwoners. Wethouder Briët: “Hierdoor weten we beter waar mensen staan en hoe we hen kunnen ondersteunen in de warmtetransitie. Als het warmteprogramma, na goedkeuring door het college, zes weken ter inzage ligt, organiseren we een inwonersbijeenkomst. Zo informeren we iedereen goed over de plannen. We gaan dit samen doen!”

Meer informatie over verduurzamen
Inwoners, die al aan de gang willen met het verduurzamen van hun woning, kunnen kijken op het Klimaatplein (klimaatplein.bergen-nh.nl). Op deze website van de gemeente staat informatie over zaken als energiebesparing, warmtepompen en financiële mogelijkheden. Ook is hier vanaf april informatie te vinden over de isolatie-actie, waarmee de gemeente haar inwoners ondersteunt met advies en subsidie.

28 juni: Adelbertfeest 2026: eeuwenoude traditie verbindt geloof, natuur en ontmoeting

Op zondag 28 juni wordt op de Adelbertusakker het jaarlijkse Adelbertfeest gevierd. Met de Vogeltjesmis, een grote eucharistieviering, muziek van Eensgezindheid en een koffieconcert bij de abdij staat Egmond-Binnen stil bij een eeuwenoude traditie die al meer dan 1300 jaar voortleeft.

28 juni: Eensgezindheid luidt de zomer muzikaal in met twee gratis zomerconcerten

Muziekvereniging Eensgezindheid Egmond-Binnen luidt de zomer in met twee gratis concerten. Op 28 juni klinkt muziek in de Abdijtuin en op 2 juli op ’t Brinkie. Het opleidingsorkest en fanfareorkest zorgen onder leiding van Liesbeth Zonneveld voor een sfeervol zomerprogramma.

26 juni: Galerie De Kapberg presenteert ‘Oorsprong’: een zoektocht naar ruimte, rust en verbeelding

Galerie De Kapberg presenteert van 26 juni tot en met 9 augustus de expositie ‘Oorsprong’. Drie kunstenaars tonen schilderijen en sculpturen waarin ruimte, verstilling en verbeelding centraal staan. De feestelijke opening vindt plaats op zondag 28 juni om 15.00 uur.

6 juli: Start van de 9 zomeravondconcerten in de Agneskerk

De Zomeravondconcerten keren terug naar de Oud-Katholieke Ste. Agneskerk in Egmond aan Zee. Maar liefst negen maandagavonden lang verzorgen gerenommeerde organisten bijzondere concerten. De reeks start op 6 juli en eindigt op 31 augustus met een sfeervol slotconcert bij kaarslicht.

4 juli: Zomer-zolderverkoop in het Sint Liobaklooster voor verduurzaming gastenverblijf

Op zaterdag 4 juli organiseert het Sint Liobaklooster in Egmond-Binnen een grote zomer-zolderverkoop. De opbrengst komt ten goede aan de verduurzaming van het gastenverblijf. Bezoekers kunnen bijzondere spullen ontdekken, van meubels en muziekinstrumenten tot wandtapijten en handwerkmaterialen.

27 juni: Uit in Binnen sluit eerste seizoen feestelijk af in De Schulp

Uit in Binnen sluit op zaterdag 27 juni het eerste seizoen af met een gevarieerde culturele avond in Dorpshuis De Schulp. Met poëzie, verhalen, muziek, spoken word en een open podium belooft het een inspirerende en gezellige afsluiting van een succesvol seizoen te worden.

Jeugdviswedstrijd op 27 juni: gratis deelname en prijzen voor iedereen!

De Jeugdviswedstrijd vindt plaats op 27 juni van 14:00 tot 15:30 uur bij de Slotgracht. Kinderen t/m 15 jaar doen gratis mee en winnen altijd een prijs. De prijsuitreiking is bij Proeverij Egmondi. Mis het niet!

Ander nieuws uit de drie Egmonden

Lokale adverteerders




×