Drugscriminelen maken steeds vaker misbruik van legale bedrijven en bedrijventerreinen. Om ondernemers beter te informeren over de risico’s en signalen van drugsproductie, start de gemeente Bergen in samenwerking met NH Veilig de actie Drugsemmer.
Burgemeester Jaap Bond geeft op donderdag 18 september het officiële startsein door de eerste Drugsemmer uit te reiken aan de heer Tervoort en de heer Hommes van Tervoort Egmond. Op maandag 22 september worden vervolgens de overige emmers verspreid onder ondernemers op het bedrijventerrein in Egmond aan den Hoef.
De Drugsemmer bevat op een ludieke manier allerlei producten die (in)direct verwijzen naar signalen van drugsproductie. Hiermee willen de gemeente en NH Veilig ondernemers bewuster maken en hen stimuleren verdachte situaties te melden. Want drugsproductie kan grote gevolgen hebben: het dumpen van chemisch afval, gevaar voor de omgeving of het misbruik van een pand zonder medeweten van de eigenaar.
Ondernemers en inwoners worden opgeroepen alert te zijn en meldingen te doen bij vermoedens:
-
Spoed: bel 112
-
Geen spoed, wel politie: 0900-8844
-
Anoniem: Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000 of www.meldmisdaadanoniem.nl
-
Gemeente Bergen: via nietpluis@debuch.nl
Burgemeester Bond benadrukt het belang van samenwerking: “Bedrijventerreinen zijn kwetsbaar voor misbruik door criminelen. Door signalen tijdig te melden voorkomen we dat bedrijven ongewild betrokken raken bij drugsproductie.”
De gemeente Bergen zet zich al langer actief in om bewoners en ondernemers bewust te maken van criminele signalen. Zo werd vorig jaar in Schoorl de ‘Speedmobiel’ ingezet, een mobiele aanhanger waarin een hennepkwekerij en een drugslab zijn nagebootst.
Met deze campagne wil de gemeente Bergen opnieuw duidelijk maken dat veiligheid een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Alleen samen houden we onze bedrijventerreinen schoon, veilig en weerbaar.










