Vanaf 1 maart 2026 zet de gemeente Bergen een scanauto in om parkeercontroles uit te voeren. Met deze innovatie wil de gemeente zorgen voor eerlijk gebruik van parkeerplaatsen en een betere naleving van de parkeerregels.
Onderzoek laat zien dat momenteel ongeveer één op de drie parkeerders in de gemeente niet of onvoldoende betaalt. Dat leidt tot oneerlijke situaties en minder inkomsten voor het onderhoud van parkeervoorzieningen. Wethouder Ernest Briët (verkeer en vervoer) licht toe: “De scanauto leest automatisch kentekens en vergelijkt deze met de parkeergegevens. Zo kunnen we sneller en nauwkeuriger controleren. Andere gemeenten laten zien dat dit leidt tot meer mensen die wél netjes betalen.”
Meer controles, minder boetes op termijn
In de eerste periode na de invoering verwacht de gemeente een stijging van het aantal boetes, doordat de scanauto veel meer voertuigen kan controleren dan handhavers te voet. Zodra automobilisten gewend zijn, zal het aantal boetes naar verwachting weer dalen. De opbrengsten van de boetes worden gebruikt om de kosten van parkeerbeheer en handhaving te dekken, waardoor de gemeente financieel gezond blijft.
Handhavers blijven aanwezig
De scanauto vervangt de handhavers op straat niet. Zij blijven zichtbaar in de wijken om parkeeroverlast tegen te gaan, vragen van inwoners te beantwoorden en nacontroles te doen, bijvoorbeeld voor papieren vergunningen die de scanauto niet kan scannen. De gemeente werkt eraan om alle vergunningen in 2026 digitaal te maken, zodat ook deze controles eenvoudiger verlopen.
Voorbereiding
De komende maanden bereidt de gemeente de invoering zorgvuldig voor, met aandacht voor technische inrichting, privacybescherming en duidelijke informatie voor inwoners en bezoekers.
De scanauto gaat officieel rijden op 1 maart 2026.










