Een wandeling met . . .

7 februari 2024 | Egmond Binnen, Iedereen doet mee, Welzijn

Iedereen doet mee in de Egmonden
Een maand of twee geleden stond er in Dorpsgenoten een verslag van de wandeling met wethouder Briët en inwoners met een beperking. Omdat de Egmonden ook provinciale wegen hebben is als vervolg door Celia een vervolg georganiseerd met De heer Olthof van de Provincie Noord-Holland.
Het duurde even voor er toestemming kwam om dit verslag te plaatsen, maar nu is het er!

 

 

Een wandeling met gedeputeerde dhr. Olthof en de adviseur wegen van de provincie Noord-Holland.

Tekst door: Yvonne en Celia Oostermeijer

15 oktober is de jaarlijkse dag van de witte stok. Op verschillende plaatsen in Nederland kunnen mensen ervaren hoe het is om zich m.b.v. een taststok en een simulatiebril (blind of slechtziend) door het verkeer te bewegen.

Daaruit is het idee geboren om mijnheer Olthof, gedeputeerde van de Provincie Noord-Holland, uit te nodigen voor een gesprek en hem te laten ervaren hoe het is om als blinde/slechtziende persoon de randweg, de N512, bij Egmond-Binnen over te steken.

Yvonne Oostermeijer heeft het syndroom van Usher, zij is bijna blind en zeer slechthorend. Zij is een van de vele mensen met een beperking, die deze onoverzichtelijke en onveilige randweg niet durft over te steken. Zij moet altijd leunen op de begeleiding van andere mensen en dat belemmert haar in haar zelfstandigheid.
Haar vrouw Celia zet zich in voor mensen met een beperking. Samen zijn zij leden van de pas opgerichte werkgroep ‘Iedereen doet mee’.

Op 22 december was het zover. Dhr. Olthof kwam, samen met de adviseur wegenbouw. Deze adviseur is betrokken bij alle wegen, groot en klein in de provincie Noord-Holland. Hij adviseert, coördineert en controleert alles met betrekking tot het beste onderhoud en de optimale inrichting van de infrastructuur.

We hadden slechts een uur de tijd, maar we hebben dit uur zo goed mogelijk benut. We hebben het gesprek breder ingezet, van alleen visueel beperkte mensen naar alle mensen met een visuele, auditieve, lichamelijke, geestelijke beperking en ouderen.
Celia bracht het VN-Verdrag Handicap onder de aandacht en gaf het uitgeprint mee.
Dit verdrag verplicht de Overheid om zich in te spannen voor mensen met een beperking, zodat zijn op álle gebieden, volwaardig mee kunnen doen in de maatschappij.

Dhr. Olthof legde uit, dat randwegen begin jaren ’80 werden aangelegd als oplossing voor de veiligheid en het ontlasten van de dorpen. De doorstroming van het verkeer stond toentertijd op no. 1.
Er is echter veel veranderd. Vooral in de kustplaatsen wordt veel gerecreëerd aan de overkant van de provinciale wegen. De doorstroming van het verkeer heeft daardoor niet altijd meer de eerste prioriteit.
De Provincie heeft besloten zich te verdiepen in de problematiek rond deze wegen. ‘We gaan bij alle oversteken kijken hoe die veiliger kunnen. Een kant en klare oplossing is echter niet 1-2-3 voorhanden. Er moet goed over nagedacht worden.’

We waren het er met elkaar over eens dat een rotonde weliswaar het verkeer afremt, maar dat voetgangers (en zéker ouderen of mensen met een beperking) niet veilig over kunnen steken, omdat verkeer op een rotonde, buiten de bebouwde kom, voorrang heeft. En stopt iemand tóch voor een voetganger, dan moet de automobilist die erachter rijdt vol op de rem trappen.
Het is echter ook niet gebruikelijk om ‘zomaar’ een stoplicht (met rateltikker) te plaatsen. Celia: Ik wees op de rotonde in Egmond aan den Hoef, waar op geringe afstand een stoplicht geplaatst is. Laatstgenoemde is bestemd voor het oversteken van een lijnbus, die weliswaar moet invoegen op een 80 km weg. (wat zonder stoplicht te onveilig is) Toch blijf ik van mening: Het oversteken van een lijnbus mag niet belangrijker zijn dan de veiligheid van voetgangers die oversteken. We kunnen ook ‘out of the box’ denken.

In de stromende regen (petje af voor dhr. Olthof en adviseur) liepen we vervolgens naar de oversteekplaats ter hoogte van de Sint Adelbertusweg.
Beide heren liepen tegelijkertijd met een taststok en een simulatiebril op. Het stukje Sint Adelbertusweg durfden zij met aanwijzingen, heel voorzichtig, te lopen. Maar de randweg oversteken was een ander verhaal. Celia heeft hen om beurten naar het middengedeelte van de weg begeleid en daarna naar de overkant. Yvonne bleef met haar blindengeleidehond bij de Sint Adelbertusweg wachten. Zij durfde de oversteek niet aan.

Beide heren vertelden dat zij, vooral op het middengedeelte, moeite hadden met de oriëntatie. Zij konden niet horen of het verkeer vóór of achter hen langsreed. Mijnheer Olthof gaf aan dat hij geen idee had waar hij was en dat hij even de simulatiebril moest afdoen. De adviseur vertelde dat het hem heel veel energie kostte.
Onderweg terug (‘zonder beperkingen’), hebben we nogmaals gesproken over het VN-Verdrag Handicap. En dat het voor mensen zonder beperking al lastig is, maar voor mensen met een beperking of voor ouderen niet mogelijk is om zelfstandig en veilig naar de overkant te komen.
Dhr. Olthof gaf aan dat hij er nu een heel andere kijk op heeft gekregen. Hij beloofde dat we na het onderzoek een terugkoppeling gaan krijgen over de mogelijkheden.

 

 

28 juni: Adelbertfeest 2026: eeuwenoude traditie verbindt geloof, natuur en ontmoeting

Op zondag 28 juni wordt op de Adelbertusakker het jaarlijkse Adelbertfeest gevierd. Met de Vogeltjesmis, een grote eucharistieviering, muziek van Eensgezindheid en een koffieconcert bij de abdij staat Egmond-Binnen stil bij een eeuwenoude traditie die al meer dan 1300 jaar voortleeft.

28 juni: Eensgezindheid luidt de zomer muzikaal in met twee gratis zomerconcerten

Muziekvereniging Eensgezindheid Egmond-Binnen luidt de zomer in met twee gratis concerten. Op 28 juni klinkt muziek in de Abdijtuin en op 2 juli op ’t Brinkie. Het opleidingsorkest en fanfareorkest zorgen onder leiding van Liesbeth Zonneveld voor een sfeervol zomerprogramma.

26 juni: Galerie De Kapberg presenteert ‘Oorsprong’: een zoektocht naar ruimte, rust en verbeelding

Galerie De Kapberg presenteert van 26 juni tot en met 9 augustus de expositie ‘Oorsprong’. Drie kunstenaars tonen schilderijen en sculpturen waarin ruimte, verstilling en verbeelding centraal staan. De feestelijke opening vindt plaats op zondag 28 juni om 15.00 uur.

6 juli: Start van de 9 zomeravondconcerten in de Agneskerk

De Zomeravondconcerten keren terug naar de Oud-Katholieke Ste. Agneskerk in Egmond aan Zee. Maar liefst negen maandagavonden lang verzorgen gerenommeerde organisten bijzondere concerten. De reeks start op 6 juli en eindigt op 31 augustus met een sfeervol slotconcert bij kaarslicht.

4 juli: Zomer-zolderverkoop in het Sint Liobaklooster voor verduurzaming gastenverblijf

Op zaterdag 4 juli organiseert het Sint Liobaklooster in Egmond-Binnen een grote zomer-zolderverkoop. De opbrengst komt ten goede aan de verduurzaming van het gastenverblijf. Bezoekers kunnen bijzondere spullen ontdekken, van meubels en muziekinstrumenten tot wandtapijten en handwerkmaterialen.

27 juni: Uit in Binnen sluit eerste seizoen feestelijk af in De Schulp

Uit in Binnen sluit op zaterdag 27 juni het eerste seizoen af met een gevarieerde culturele avond in Dorpshuis De Schulp. Met poëzie, verhalen, muziek, spoken word en een open podium belooft het een inspirerende en gezellige afsluiting van een succesvol seizoen te worden.

Jeugdviswedstrijd op 27 juni: gratis deelname en prijzen voor iedereen!

De Jeugdviswedstrijd vindt plaats op 27 juni van 14:00 tot 15:30 uur bij de Slotgracht. Kinderen t/m 15 jaar doen gratis mee en winnen altijd een prijs. De prijsuitreiking is bij Proeverij Egmondi. Mis het niet!

Ander nieuws uit de drie Egmonden

Lokale adverteerders




×